Ko nozīmē vārdi “sajust automašīnu”?

Daudzi no jums, noteikti ir dzirdējuši šos vārdus, īpaši bieži, tos lieto runājot par autovadītājiem iesācējiem: “Viņam trūkst pieredzes, viņš vēl nejūt mašīnu…”. Kas tad patiesībā slēpjas aiz šiem vārdiem, ko tie nozīmē?

Tātad, par šo vārdu nozīmi mums stāsta speciālists šajā jomā – Leonīds Aļošins.

Šie vārdi, izrādās, tiek balstīti uz vienkāršiem jēdzieniem.

1. Automašīnas vadītāja vizuālā uztvere. Tātad, kur un kā mēs skatāmies, atrodoties pie stūres. Atcerieties gadījumu, kad jums vajadzēja pārvietoties lielā ātrumā un bet starp jums un priekšā braucošo automašīnu bija maza distance. Uz kurieni bija vērst jūsu acu skatiens, lai nenotiktu sadursme? Ja jūs skatījāties uz mašīnas stop – signāla lukturiem, tad, priekšā braucošās automašīnas, straujas bremzēšanas gadījumā, jums diez vai izdosies laicīgi nobremzēt, ne jau tāpēc, ka jums ir slikta reakcija, bet gan tāpēc, ka jūs jau būsiet pazaudējis laiku un reakcija jūs jau nespēs glābt. Kā lai sevi pasargā, ja esat nokļuvis tādā situācijā? Izeja ir viena, jums vajag prognozēt, priekšā braucošās mašīnas darbības. To izdarīt ir iespējams tādā gadījumā, ja jūs skatīsieties pēc iespējas tālāk uz priekšu – pāri jumtam, caur stikliem, pa labi, pa kreisi, cenšoties novērtēt situāciju uz ceļa, pēc iespējas tālāk. Priekšā braucošā automašīnā tiek kontrolēta ar perifēro redzi. Secinājums – jo lielāks ir jūsu automašīnas ātrums, jo tālāk uz priekšu jums jāskatās un jāvērtē situācija. To, kas atrodas tuvāk, jākontrolē ar perifēro redzi. Jo lielāka ir distance starp jūsu un priekšā braucošo automašīnu, jo vieglāk ir redzēt un novērtēt situāciju gan priekšā, gan sānos. Jebkurā gadījumā, vajag palielināt perifērās redzes iespējas. Tam ir nepieciešami speciāli vingrinājumi.

2. Dzirdes uztvere jeb tas ko mēs dzirdam vadot automašīnu. Atrodoties pie stūres, jums ir jādzird, ne tikai tās skaņas, kuras izdod jūsu automašīna, bet arī tās skaņas, kuras atrodas aiz tās robežām. Braucot automašīnā, jūs varat sākt klausīties kā skan radio, riepas, motors, u. t. t.

3. Muskuļu sajūtas un vestibulārā aparāta darbība. Tikai pareiza ieņemtais stāvoklis automašīnā, ļaus jums maksimāli sajust ar rokām, kājām, ķermeni un novērtēt ar galvu visas parādības, kuras ir saistītas ar mašīnas pārvietošanos. Automašīnas vadīšana, pirmām kārtām, ir emocionālais stress, sajušanas process un tikai pēc tam, tas pārvēršas par fizisko procesu. Kā lai maksimāli ātri pastiprina sajūtas? Braucot, izpildot jebkuru vingrinājumu, pēc iespējas lielāku uzmanību vajag pievērst sajūtām rokās, kājās vai ķermenī un tikai pēc tam, pievērst uzmanību to darbībai. Praksē, tas viss notiek vienlaicīgi. Visi refleksi sāk darboties tad, kad jūs sākat apjaust savas sajūtas.

4. Oža un smakas, kuras mēs sajūtam. Šajā gadījumā, liela loma ir smakām, kuras izdala jūsu automašīna, bet vēl konkrētāk, tām smakām, kuras var brīdināt par iespējamajiem bojājumiem vai briesmām. Patiesībā, to nav nemaz tik daudz – benzīns, sajūgs, vadi, antifrīzs, izpūtēja sistēma, riepas, varbūt vēl kaut kas sīks. Speciālu vingrinājumu šeit nav, kā sajutāt nepazīstamu smaku, tā uzreiz meklējiet tās cēloni. To varat darīt pats, bet ja neesat pārliecināts par savām zināšanām, tad labāk konsultējieties ar speciālistu vai arī dodieties uz auto servisu. Nākamajā reizē, kad tas atkārtosies, jūs jau konkrēti zināsiet, kas tas ir.

Viss, augstāk minētais, arī sastāda, tā saucamo “automašīnas sajušanu” – tas ir tad, kad mēs redzam, dzirdam, sajūtam, novērtējam un saožam.