Autovadītāja – iesācēja psiholoģija (turpinājums)

Kā cilvēka vecums iespaido auto vadīšanas prasmes?

Statistika liecina, ka varbūtība iekļūt ceļu satiksmes negadījumā vadītājiem – iesācējiem ir 1,6 lielāka, salīdzinājumā ar tiem vadītājiem, kuru braukšanas stāžs ir lielāks par 4 gadiem.

Automašīnu vadītāji, kuri ir jaunāki par 25 gadiem arī ir vairāk pakļauti ceļu satiksmes negadījumiem. Bieži vien viņi nogriež līkumus, brauc pa kreiso joslu, neskatoties uz to, ka labā ir brīva, brauc pa pretējo joslu, objektīvi nenovērtē situāciju – gala rezultātā – ceļu satiksmes negadījums un pamatīgs stress.

Bet, pirmajā vietā bija, ir un paliek, ātruma pārsniegšana, kura arī pieder pie reālu briesmu objektīvas nenovērtēšanas momenta. Šajos gadījumos “Es”, bieži vien tiek pārcelts uz automašīnu un automašīnas jauda tiek uzskatīta par paša jaudu.

Pētījumi, atklāj arī tādu faktu, ka auto vadītāji 40 – 45 gados brauc visdrošāk, pēc tam šie rādītāji sāk krist un īpaši pamanāms tas kļūst ap 60 gadiem. Padzīvojuši cilvēki, kuri ir vecāki par 60 gadiem un jauni cilvēki, sastāda cilvēku grupu, kura visvairāk ir pakļauta ceļu satiksmes negadījumiem. Šī likumsakarība attiecas gan uz vīriešiem, gan uz sievietēm.

Kāda ir atšķirība starp sieviešu un vīriešu kļūdām?

Daudzi vīrieši, joprojām, ir pārliecināti, ka viņiem pieder vieta pie stūres, bet sievietēm – virtuvē. Viņu vidū atrodas arī tādi, kuri saka, ka tikai vīrieši ir spējīgi droši un pārliecināti vadīt automašīnu, bet braukt ar sievieti pie stūres, ir bīstami. Viņiem, līdz šim brīdim tas liekas neierasti, bet , varbūt, arī mazliet bēdīgi, ka sieviete ir metusies apgūt tik sarežģītu jomu, kura visu laiku ir piederējusi vīrietim.

Acīmredzot, viss augstāk teiktais, ir saistīts ar to, ka sievietes uzvedība uz ceļa tomēr atšķiras no vīrieša uzvedības, tas nozīmē, ka tā nav tipiska vīrieša uzvedība. Te vajag piebilst, sievietes uzvedība, gandrīz vienmēr atšķiras no vīrieša uzvedības. Te ir vērojamas gan dabas dotās atšķirības, gan arī citi sociāli – kulturālie faktori. Piemēram, zēni aug daudz vairāk pārliecināti par sevi, tendēti uz rezultātu un mērķa sasniegšanu, bet meitenes – pretēji, aug daudz uzmanīgākas un viņām ir tieksme izvairīties no neveiksmēm.

Praktiskā pieredze rāda, ka sievietes daudz punktuālāk un precīzāk izpilda norādījumus, kuri ir saistīti ar tehnikas vadīšanu. Sievietēm ir mazāka nosliece riskēt, tās darbojas daudz apdomīgāk, viņas labāk prognozē briesmas. Galvenā atšķirība ieviešu un vīriešu uzvedība: sievietes vairāk tic likumam, noteikumiem, bet vīrieši vairāk tic sev un tehnikai (kuru viņi vairāk mīl un labāk pārzina). Ņemot vērā šos faktus var secināt, ka vīrieši pieļauj kļūdas tāpēc, ka nepareizi novērtē savas iespējas un ir pārāk pašpārliecināti par sevi, bet sievietes, tāpēc, ka ir pārāk nepārliecinātas par sevi, ir pārlieku uzmanīgas.

Sievietes darbojas droši un pārliecināti, tik ilgi, kamēr atrodas ierastos apstākļos. Ja sievietes ceļā patrāpās sarežģījumi vai neparedzēti apstākļi, tad pārliecība un drošība ātri pazūd. Tātad, sievietes spēks ir tajā, ka viņas retāk rada avārijas situācijas, bet vīriešu spēks ir tajā, ka viņi labāk māk iziet no šīm situācijām bez negatīvām sekām.

Kā pie stūres uzvedas vīrieši un sievietes?

Jauniešiem, bieži vien piemīt tieksme, cītīgi demonstrēt savas pielūgsmes objektam, brīnumus, kurus var sniegt auto vadīšanas māka un bezbailīgā vīrieša daba. Mēs visi, bieži vien, bieži vien redzam automašīnas, kuras aizjoņo mums garām mežonīgā ātrumā, neskatoties uz ātruma ierobežojumiem. Tāda tieksme vairāk piemīt vīriešiem, sievietei tādas vajadzība nav.

Gan sievietēm, gan vīriešiem ir atšķirīgs emocionālais stāvoklis, kurš ir saistīts ar automašīnas vadīšanu un tas jau ir manāms kopš pirmajām apmācības dienām autoskolā. Turpinājums nākamajā rakstā.